Leta överallt!

fredag 14 september 2012

Minecraft EDU och Minecraft

Dataspelsprofilen har fått datorer som går att spela på.

Dataspelsprofilen har startat en förening med syftet att sprida den digitala kulturen.

Dataspelsprofilen har tillgång till en Minecraftserver som vi kan jobba i.

Många tidigare problem är på väg att lösas och det känns rätt skönt, men erfarenheten visar väl att nya kommer att uppkomma men det löser vi efter hand.

Nu äntligen börjar pedagogsverige reagera på att det finns ett spel som heter Minecraft och som är bra för undervisningen. Det håller på att utvecklas en Minecraft EDU i Finland och detta är spännande, tyvärr två år försent! Det finns styrkor med Minecraft EDU som gör att detta blir ett bra verktyg i undervisningen. Men bättre än bra kommer det inte att bli. Dels är Minecraft ett lite för gammalt spel för att lägga ner den tiden, mödan och säkert en hel del pengar på att utveckla. Sen känns det lite för lärarstyrt för att kreativiteten ska blomma hos eleverna och även denna version saknar fysik. Idéen bakom servern har de lånat från ett program som heter Hamachi. I detta program kan man lätt sätta upp en server som man kontrollerar via sin dator och när man stänger av datorn så stängs också servern ner. Detta leder till att läraren kontrollerar den tid som varje elev ska och kan lägga ner på Minecraft EDU och tid är ett problem som finns inbyggt i skolsystemet, våra barn måste plugga när dom kan och måste och inte när dom vill och under en föreskriven tid. Dataspel fungerar inte på det sättet utan vi vet inte hur länge någon kommer spela ett visst spel och vi vet inte heller hur lång tid det tar för en elev att göra en uppgift och det passar extremt dåligt i en oerhörd tidsstyrd skola. Läraren kan också styra eleverna så att de inte kan chatta när de vill utan bara när läraren vill, läraren har också makten att kunna "frysa" spelet och stanna av allt som händer. Det finns en rad funktioner som låter läraren och skolan behålla kontrollen över vad som händer och detta är inte bra när man jobbar med ett sandbox-spel som Minecraft där kreativitet är centralt för vad man bygger.

Minecraft i undervisningen har sina begränsningar vilket jag har pratat om i tidigare inlägg och det jag tycker är värst är att det inte finns någon fysik, hade Marcus implementerat detta i spelet så hade detta blivit ett fantastiskt pedagogiskt verktyg som skolor runt om i världen kan ha användning för. Tur att det finns en mod som löser det problemet och den är Tekkit. Just nu jobbar några av mina elever med minecraft och bygger en hel del coola saker (bilder kommer och naturligtvis en film) och de lägger ner massor av tid på detta. De byter 100 min undervisning mot 15 min snabb information och instruktioner kring vad de ska bygga mot att de sitter hemma och jobbar runt 20 tim vardera med skola i Minecraft.

Hade jag gjort detta i mina matte-grupper eller i mina SO-grupper så hade föräldrar och barn jaga mig med facklor på skolgården. Vad mina profilare inte inser är att de jobbar just nu med SO utan att ha en aning om det för de spelar Minecraft istället och jag aktar mig noga för att inte göra för mycket skola av spelet. De ber om att få uppgifter och att få bygga olika saker och de är inte rädda för att starta riktigt stora projekt och detta känns nästan som en motsats till min "vanliga" undervisning där elever försöker komma undan så lätt som möjligt. Jag har ingen aning om vilka problem jag kommer stöta på (vilket jag aldrig har egentligen) och jag har inte gjort någon problemformulering för den delen. Det har varit en hel del konflikter kring servern men vi försöker lösa dem allt eftersom de uppkommer.

Om jag fick komma med ett tips till pedagoger runt om i Sverige som funderar på att jobba med Minecraft i undervisningen och har pengarna ur en budget så skulle jag ha undvikit Minecraft EDU och lagt pengarna på en server istället och låtit barnen "go bananas" istället och lagt in olika uppgifter, följt dom hemifrån och jobbat aktivt med att prata kring vad de bygger och inte övervakat själva byggandet för det tar massor av tid och den tiden har vi lärare inte.

Idag kommer mina i alla fall sjuorna få jobba med världens sju underverk, åttorna kommer att få bygga Alcatraz och niorna ska börja med att bygga Auschwitz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar