Inledning
Man får
aldrig glömma bort, och jag kan inte vara nog så tydlig med, att elektroniska
spel bara är ett komplement till den vanliga undervisningen och meningen med
dem är att de som spelar redan ska kunna använda sig av sitt intresse för att
på ett annat sätt uppnå målen i läroplanen.
I LGR11 står
att ” Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och
behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med
utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och
kunskaper”.
Att utifrån denna skrivning helt bortse ifrån
att använda sig av elektroniska spel som en integrerad del av undervisningen är
att begå tjänstefel. Vi vet att vi idag att 92% av barnen i åldern 9-16 spelar
digitala spel och i nuläget har
flertalet inte någon möjlighet att
använda sig av dem i undervisningen. Vi pedagoger behöver inte kunna spela
själva, vi kan faktiskt prata med eleverna om vad de spelar och be dem att
beskriva sina spel och sedan utifrån det göra en skoluppgift. Det finns ett
antal spel som är mer eller mindre olämpliga för barn och unga, men min
erfarenhet är att de inte spelar den typen av spel som bara kretsar kring
övervåld och förnedring. Om man blir det minsta osäker på om spelet är lämpligt
eller inte så kan man be barnet visa eller helt enkelt spela det själv. I grund
och botten är det nödvändigt för oss vuxna att sätta oss in i den ungdomskultur
som de har.
Min erfarenhet är att när ett barn eller en
ungdom spelar reflekterar de sällan eller aldrig över varken story eller vad
som händer i spelet, de är fast beslutna att lösa problemet de står inför och
komma vidare i spelet. Där måste vi som pedagoger ha en dialog med spelaren och
samtala kring vad som händer och be dem att beskriva vad de gör och varför. De
flesta spel innehåller någon form av handling och denna baseras ofta på
verkliga händelser där spelföretagen lagt ner mycket tid och resurser på att få
sina fakta så korrekta som möjligt. Om man har ett spel som handlar om t ex 2:a
världskriget kan man be eleven jobba med storyn i spelet och sen göra samma
jobb utifrån böckerna för att se om det finns en korrekthet i spelet. Man låter
dem träna källkritik via exempelvis Call of Duty eller Brothers in Arms (detta
bygger på serien Band of Brothers) som båda utspelar sig under 2:a världskriget
och baserar sig på händelserna under kriget. De spel som jag har listat upp är
bara några exempel på vad barn och unga spelar idag och hur man kan använda sig
av dem i undervisningen. Idag finns ett nästan oändligt antal spel och det
kommer hela tiden nya, vilket gör att ingen kan ha kontroll på vad som finns
och vad som kommer snart. Det bästa är att hela tiden hålla en dialog med
barnen för att få reda på vad det spelar just för tillfället. Man får inte
glömma bort att digitala spel är ett intresse och en passion, och när detta
dör, vilket det så småningom kommer att göra drar eleverna vidare som en svärm
gräshoppor till ett nytt spel och då kan man som pedagog inte hålla fast vid
det gamla spelet.
Man får inte heller glömma att faktaböcker
fortfarande är det viktigaste och bästa sättet att lära sig saker, spelen ska
endast ses som ett roligare sätt och en annan väg att tillgodogöra sig
kunskapen och uppnå målen.
Inom ramen för DataSpelsProfilen på Stadsgårdsskolan
har vi sett att man kan ha fyra perspektiv eller ingångar till hur man kan
använda sig av digitala spel i undervisningen.
I LGR11 har forskning och beprövad erfarenhet en central
roll. Forskningen idag går mot att användningen av olika media blir en mer och
mer central del av undervisningen. Skolan är inget undantag utan måste på det
området försöka bli modernare och följa med i utvecklingen. En elev idag har
mobiltelefon, dator och bibliotek som informationsbas med tusentals
föreläsningar och miljoner av olika böcker och uppslagsverk. En elev för 15 år
sedan var begränsad endast till bibliotek och sina läroböcker. Alla
examinationer var näst intill uteslutande formade som olika skriftliga tester
och prov. Dagens samhälle och införandet av datorer har lett till att ungas
värld blivit både större och snabbare; de får forska själva i en väldigt stor
och ibland farlig värld för en naiv ung människa. Detta ställer större krav än
någonsin på vuxna i ungdomars närhet att hålla sig informerade och uppdaterade på
var någonstans på nätet ungdomar rör sig. Även på sin fritid brukar många
ungdomar fortsätta att jobba med datorer; några spelar och andra deltar i olika
sociala kontaktnät som t.ex. Facebook. Detta görs i stort sett utan att många
vuxna vet vad ungdomarna gör och hur länge de gör det. Vi vuxna har ett ansvar
att lära barn och unga människor i vår närhet ett ansvarsfullt användande av
digitala medier. Eftersom vi inte längre kan begränsa deras användning och i de
flesta fall inte borde göra det måste vi istället lära dem hur de ska kunna
använda sig av dessa på ett förnuftigt sätt.
För att användandet av digitala spel i undervisningen ska
fungera och bli framgångsrikt, och för att kunna få eleven att intressera sig
för det aktuella området som studeras måste undervisningen individualiseras i
mesta möjliga mån. Det finns olika vägar för att uppnå de olika målen som finns
i den nya kursplanen och detta kommer att ske i nära dialog mellan en vuxen
mentor och eleven. Det kommer även att jobbas hårt med att försöka få
ungdomarna att förstå de olika helheter som finns i ett samhälle och även de
mekanismer som interagerar med varandra och som ingår i helheterna. Kraven som
ställs på pedagogerna blir större och större ju mer media som kommer in i
elevernas vardag.
Dataspelsprofilen på Stadsgårdsskolan
Det första är att eleverna ska lära sig att använda sig
av digitala spel som ett pedagogiskt hjälpmedel och ett komplement till den
vanliga undervisningen. Vi försöker knyta spel till de uppgifter som de redan
får i skolan. När jag jobbade med att ta fram den pedagogiska tanken bakom
profilen funderade jag mycket kring varför dataspel inte fungerat på ett
tillfredställande sätt. För att komma på vad det ligger för mekanismer bakom
spel i undervisningen var jag tvungen att titta på andra projekt och framförallt
varför bra sådana har gått i stå eller misslyckats. Jag kom fram till
slutsatsen att dessa projekt använde sig av spel som eleverna för tillfälle
spelade och när de slutade med att spela detta så slutade även projektet att
fungera. En annan anledning till att vissa projekt slutade fungera var att
eldsjälen slutade jobba med detta projekt av en eller annan anledning. Inom
ramen för profilen jobbar vi dels med att hjälpa eleverna nå målen på ett
alternativt sätt som för dom tangerar den värld de lever inom. De ska få
möjlighet att pröva alternativa examinationsformer och dessa kommer att
anpassas till det aktuella arbetsområdet. Tillsammans kommer vi att diskutera
fram olika modeller och examinationer som passar den enskilda eleven. Vi jobbar också med att låta
eleverna arbeta med deras intressen inom digitalkultur. Pojkarna inom profilen
har valt olika inriktningar som de ska jobba med och det är E-sport,
spelkonstruktion och hårdvara. Inom E-sporten låter vi eleverna arrangera
turneringar, lan och föreningsliv. Spelkonstruktionen ska jobba med enklare
spelkonstruktion där de börjar med att göra ett brädspel för att sen gå vidare
i tex Kodu och gamemaker. Hårdvarugruppen lär sig att meka lite med datorer och
målet med detta är att dom ska klara av att bygga en dator eller att tex byta
ett moderkort.
Ämnesgenomgång och tips på hur man kan jobba med digitala spel:
Bild
I årskurs 7–9
Bildframställning
• Framställning av berättande informativa och
samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
• Kombinationer av bild, ljud och text i eget
bildskapande.
• Återanvändning av bilder, material och
föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer.
• Digital bearbetning av fotografier och
andra typer av bilder.
• Presentationer av eget bildskapande.
• Rättigheter och skyldigheter, etik och
värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i
medier och övriga sammanhang.
Redskap för bildframställning
• Former, färger och bildkompositioner samt
deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande
arbete.
• Material och verktyg för två- och
tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
Bildanalys
• Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet
och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
• Massmediebilders budskap och
påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas.
• Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och
arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga
världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
• Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva
och samtala om bilders utformning och budskap.
Eleverna kan titta på spel utifrån miljöerna
och hur de framställs utifrån ett konstnärligt perspektiv. Nästan alla spel
behåller sina första teckningar kring utvecklandet. Det är en ny konstgenre att
producera bilder och verk som dels används till spel men också som relaterar
till de olika spel som finns på marknaden.
Eleven kan skapa egna machinimafilmer utifrån
de spel som de spelar för att lyfta fram ett budskap som stämmer med målen inom
ämnet bild. Även de olika miljöerna i spelen kan användas för att konkretisera
för eleverna.
Program:
Fraps, http://www.fraps.com/download.php , videokamera för filmning i spel genom grafikkortet på datorn.
I årskurs 7–9
Kommunikationens innehåll
• Aktuella och för eleverna välbekanta
ämnesområden.
• Intressen, vardagliga situationer,
aktiviteter, händelseförlopp samt relationer och etiska frågor.
• Åsikter, erfarenheter, känslor och
framtidsplaner.
• Levnadsvillkor, traditioner, sociala
relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där
engelska används.
Lyssna och läsa – reception
• Talad engelska och texter från olika medier.
• Talad engelska med viss regional och social
färgning.
• Muntliga och skriftliga instruktioner och
beskrivningar.
• Olika former av samtal, dialoger,
intervjuer och muntliga framställningar.
• Skönlitteratur och annan fiktion även i
talad, dramatiserad och filmatiserad form.
• Sånger och dikter.
• Muntlig och skriftlig information samt
diskussioner och argumentation med olika syften, till exempel nyheter,
reportage och tidningsartiklar.
• Strategier för att uppfatta detaljer och
sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och
läsning efter framställningens form, innehåll och syfte.
• Olika sätt att söka, välja och värdera
texter och talat språk på engelska från Internet och andra medier.
• Språkliga företeelser som uttal,
intonation, grammatiska strukturer, satsbyggnad, ord med olika stilvärden samt
fasta språkliga uttryck i det språk eleverna möter.
• Hur texter och talat språk kan varieras för
olika syften och sammanhang.
• Hur sammanbindande ord och andra uttryck används
för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion
• Olika sätt att bearbeta egna
framställningar för att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem efter
deras syften.
• Muntliga och skriftliga berättelser,
beskrivningar och instruktioner.
• Samtal och diskussioner samt argumentation.
• Språkliga strategier för att förstå och
göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar,
frågor och förklaringar.
• Språkliga strategier för att bidra till och
aktivt medverka i samtal genom att ta initiativ till interaktion, ge
bekräftelse, ställa följdfrågor, ta initiativ till nya frågeställningar och
ämnesområden samt för att avsluta samtalet.
• Språkliga företeelser för att förtydliga,
variera och berika kommunikationen som uttal, intonation och fasta språkliga
uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad.
I årskurs 7–9
Läsa och skriva
• Lässtrategier för att förstå, tolka och
analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och
motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
• Strategier för att skriva olika typer av
texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
• Olika sätt att bearbeta egna texter till
innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
• Redigering och disposition av texter med
hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier.
• Språkets struktur med stavningsregler,
skiljetecken, ordklasser och satsdelar.
• Ordböcker och andra hjälpmedel för stavning
och ordförståelse.
Tala, lyssna och samtala
• Att leda ett samtal, formulera och bemöta
argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
• Muntliga presentationer och muntligt
berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv.
Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika
hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra
muntliga presentationer.
Berättande texter och sakprosatexter
• Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från
olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som
belyser människors villkor och identitets-och livsfrågor. Lyrik, dramatik,
sagor och myter.
• Språkliga drag, uppbyggnad och
berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Parallellhandling,
tillbakablickar, miljö-och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.
• Några skönlitterära genrer och hur de
stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.
• Några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms-och
vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga världen och deras verk,
samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
• Beskrivande, förklarande, utredande,
instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar,
vetenskapliga texter, arbetsbeskrivningar och blogginlägg. Texternas syften,
innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.
• Texter som kombinerar ord, bild och ljud,
och deras språkliga och dramaturgiska komponenter. Hur uttrycken kan samspela
med varandra, till exempel i tv-serier, teaterföreställningar och webbtexter.
• Kombinationer av olika texttyper till nya
texter, till exempel informerande texter med inslag av argumentation.
Språkbruk
• Språkliga strategier för att minnas och
lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar.
• Ord och begrepp som används för att
uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och
värdeladdning.
• Nya ord i språket, till exempel lånord.
• Skillnader i språkanvändning beroende på i
vilket sammanhang, med vem och med vilket syfte man kommunicerar.
• Språkets betydelse för att utöva inflytande
och för den egna identitetsutvecklingen.
• Etiska och moraliska aspekter på språkbruk,
yttrandefrihet och integritet i olika medier och sammanhang.
• Språkbruk i Sverige och Norden. Några
varianter av regionalt färgat talspråk i Sverige och olika språk i Norden.
Några kännetecknande ord och begrepp samt skillnader och likheter mellan de
olika språken.
• Språkbruk genom tiderna. De nationella
minoritetsspråken i Sverige och deras ställning i samhället.
Informationssökning och källkritik
• Informationssökning på bibliotek och på Internet,
i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
• Hur man citerar och gör källhänvisningar.
• Hur man sovrar i en stor informationsmängd
och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Inom svenska och engelska där läsa, skriva
och tala är centrala begrepp kan man fritt använda sig av olika spel där
eleverna kan kommunicera såväl inom spelet (exempelvis World of Warcraft,
Counter Strike, Crossfire och Lord of the ring online) som om det i samtal med
andra elever med liknande intressen. Vanliga uppgifter kan med enkelhet knytas
till de olika spelen som tex personbeskrivningar, miljöbeskrivningar, samtal,
möten osv. I ett sagotema kan man låta eleverna filma sin saga i ett av sina
spel som en machinimafilm. Det finns en mängd olika spel som bygger på böcker.
På http://www.bigfishgames.com/ kan man
ladda ner ett urval av spel som bygger på klassiska böcker som tex Agatha
Christie, Arthur Conan Doyle och Alan Edgar Poe. Att språket är en central del
i de flesta elektroniska spel råder det inga tvivel om men ungdomarna använder
en kontext som inte finns någon annanstans som man också måste ta hänsyn till.
Språket inom spelen är endast för dem som är initierade i spelet men de vet vad
de ska göra och det fungerar bra. För en gamer så måste de få ut stora mängder
information utan att det tar för lång tid att säga eller skriva så därför har
det utvecklats en kontext utifrån det.
I övrigt så är engelska och svenska den
naturliga samarbetspartnern till de samhällsorienterade ämnena där man kan
använda sig många av de skapande texterna för att knyta till de spel som
används inom SO-ämnena. Man kan skriva personbeskrivningar, miljöbeskrivningar,
krönikor, reportage osv mot spelen för att konkretisera för eleverna. Som jag
skrev i början kan man också använda sig av de spel som eleverna spelar genom
att låta dem skriva recensioner och beskriva vad spelet går ut på. Många gamers
följer sällan den berättelse eller story som finns i spelet och här kan man
inom ramen av språkämnena låta eleverna återberätta storyn inom det spel de för
tillfället spelar och tycker om. Även insändare går att skriva där eleverna får
jobba med de etiska frågeställningar som finns kring spel och spelande, här kan
man också jobba tillsammans med religionslärare för att diskutera utifrån olika
etiska perspektiv.
Idrott:
I årskurs 7–9
Rörelse
• Komplexa rörelser i lekar, spel och
idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.
• Styrketräning, konditionsträning,
rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar
rörelseförmågan och hälsan.
• Traditionella och moderna danser samt
rörelse-och träningsprogram till musik.
• Olika simsätt i mag-och ryggläge.
Hälsa och livsstil
• Att sätta upp mål för fysiska aktiviteter,
till exempel förbättring av konditionen.
• Ord och begrepp för och samtal om
upplevelser och effekter av olika fysiska aktiviteter och träningsformer.
• Arbetsställningar och belastning till
exempel vid fysiska aktiviteter och förebyggande av skador, genom till exempel
allsidig träning.
• Olika definitioner av hälsa, samband mellan
rörelse, kost och hälsa och sambandet mellan beroendeframkallande medel och
ohälsa.
• Kroppsideal inom idrotten och i samhället i
övrigt. Dopning och vilka lagar och regler som reglerar detta.
• Första hjälpen och hjärt-och lungräddning.
• Hur
individens val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika
faktorer, till exempel av kön.
Friluftsliv och utevistelser
• Att orientera i okända miljöer med hjälp av
kartor och andra hjälpmedel för positionering.
• Hur olika friluftslivsaktiviteter kan
planeras, organiseras och genomföras.
• Rättigheter och skyldigheter i naturen
enligt allemansrätten.
• Kulturella traditioner i samband med
friluftsliv och utevistelse.
• Badvett och säkerhet vid vatten vintertid.
Hantering av nödsituationer i och vid vatten med alternativa hjälpredskap,
enligt principen för förlängda armen.
De nya tillbehören till de olika konsoller
som finns på marknaden möjliggör för den ,mest inaktiva soffpotatis att kunna
uppfylla några mål inom idrotten. Wii, kinect till X-box och Motion Sensor till
Playstation 3.
Till X-box 360 kan eleverna jobba med exempelvis
Zumba. Dance Central, Sports Island och Kinect sports. Via Wii så har de tagit
fram en hel serie kring olika fittnesspel som man kan använda för att låta
eleverna röra på sig.
Geografi:
Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 7–9
Livsmiljöer
• Jordens klimat-och vegetationszoner samt på
vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.
• Klimatförändringar, olika förklaringar till
dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och
miljön i olika delar av världen.
• Var olika varor och tjänster produceras och
konsumeras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och
handelsmönster har förändrats över tid.
• Hur jordens befolkning är fördelad över
jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna
befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och
konsekvenser av detta.
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
• Namn och läge på världsdelarnas viktigare
länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
• Kartan och dess uppbyggnad med gradnät,
färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor.
• Metoder för att samla in, bearbeta, värdera
och presentera geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med
hjälp av kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg
som finns tillgängliga på Internet, till exempel satellitbilder.
• Fältstudier av natur-och kulturlandskap,
till exempel av samhällsplanering i närsamhället.
• Centrala ord och begrepp som behövs för att
kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
• Sårbara platser och naturgivna risker och
hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, och vilka konsekvenser
det får för natur-och kulturlandskapet.
• På vilka sätt sårbara platser kan
identifieras och hur individer, grupper och samhällen kan förebygga risker.
• Intressekonflikter om naturresurser, till
exempel om tillgång till vatten och mark.
• Förnybara energitillgångar, till exempel
sol-och vindenergi och alternativa drivmedel.
• Förekomst av och orsaker till fattigdom och
ohälsa i olika delar av världen.
• Samband mellan fattigdom, ohälsa och
faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser.
Inom geografin kan man jobba med de olika
stadssimulatorerna som tex Cities XL och Sim-City Deluxe där man parallellt har
kartböcker och Goggle Earth (http://www.google.com/earth/index.html) som litteratur för att uppfylla många mål. Att bygga en stad i
Sim-City med allt vad det innebär har varit framgångsrikt där man i dialog med
eleverna löser många av de problem som en stad har som tex miljö, brott och
trafik. I Sim-City Deluxe kan man också knyta samman olika städer i nätverk och
låta dem samarbeta på ett mycket realistiskt sätt.
Historia:
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 7–9
Forna civilisationer, från förhistorisk tid till cirka 1700
• Jämförelser mellan några högkulturers
framväxt och utveckling fram till 1700-talet, till exempel i Afrika, Amerika
och Asien.
• Antiken, dess utmärkande drag som epok och
dess betydelse för vår egen tid.
• Vad historiska källor från någon högkultur,
till exempel i Asien eller Amerika, kan berätta om likheter och skillnader i
levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900
• Den ökade världshandeln mellan Europa,
Asien, Afrika och Amerika.
• Industrialiseringen i Europa och Sverige.
Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för
olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa
och några olika delar av världen. Migration inom och mellan länder.
• Revolutioner och framväxten av nya idéer,
samhällsklasser och politiska ideologier.
• Vad historiska källor kan berätta om
människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina egna och andras
levnadsvillkor, till exempel genom uppfinningar, bildandet av fackföreningar
och kampen mot slaveri.
Imperialism och världskrig, cirka 1800–1950
• Den europeiska dominansen, imperialism och
kolonialism.
• Nationalism och olika former av demokrati
och diktatur i Europa och i andra delar av världen.
• De båda världskrigen, deras orsaker och
följder. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.
• Historiska berättelser från skilda delar av
världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form
av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta.
Demokratisering, efterkrigstid och globalisering, cirka 1900 till nutid
• Demokratisering i Sverige. Bildandet av
politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen
för allmän rösträtt för kvinnor och män. Kontinuitet och förändring i synen på
kön, jämställdhet och sexualitet.
• Framväxten av det svenska
välfärdssamhället.
• Historiska perspektiv på urfolket samernas
och de övriga nationella minoriteternas situation i Sverige.
• Kalla krigets konflikter, Sovjetunionens
sönderfall och nya maktförhållanden i världen.
• FN, nordiskt samarbete och framväxten av
Europeiska unionen (EU).
• Aktuella konflikter i världen och
historiska perspektiv på dessa.
• Hur historiska källor och berättelser om en
familjs eller släkts historia speglar övergripande förändringar i människors
levnadsvillkor.
Hur historia används och historiska begrepp
• Exempel på hur 1800-och 1900-talet kan
avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader,
städer och gränser.
• Hur historia kan användas för att skapa
eller stärka gemenskaper, till exempel inom familjen, föreningslivet,
organisationer och företag.
• Hur historia kan användas för att skapa
eller stärka nationella identiteter.
• Hur historia kan användas för att förstå
hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.
• Vad begreppen kontinuitet och förändring,
förklaring, källkritik och identitet betyder och hur de används i historiska
sammanhang.
• Några historiska begrepp, till exempel
antiken, mellankrigstiden, efterkrigstiden och kalla kriget samt olika syn på
deras betydelser.
Inom
historiaämnet finns det en uppsjö av olika strategiska spel som man kan använda
sig av för att konkretisera sin undervisning. Bara för att nämna några så har
man tex Civilization-serien, Total-War serien, Colonizion, Call of Duty world
at war, Officers osv. Det är inte några problem att hitta bra spel som man kan
göra uppgifter kring och med de olika editorerna som finns i många spel kan man
göra moddar för att återskapa olika slag och händelser. Även de tidstypiska
miljöerna som i tex Mafia2 kan man med fördel använda sig av för att
konkretisera hur städer, musik och kläder såg ut för 60 år sedan. I The Sims
Medeltiden där man inreder ett slott och spelar en sim i den miljön ger också
ett verktyg för att återge den rätta miljön för en intresserad elev.
Religion
Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala
innehåll
I årskurs 7–9
Religioner och andra livsåskådningar
• Centrala tankegångar och urkunder inom
kristendomen samt utmärkande drag för kristendomens tre stora inriktningar:
protestantism, katolicism och ortodoxi.
• Centrala tankegångar och urkunder i
världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
• Varierande tolkningar och bruk inom
världsreligionerna i dagens samhälle.
• Huvuddragen i världsreligionernas historia.
• Nya religiösa rörelser, nyreligiositet och
privatreligiositet samt hur detta tar sig uttryck.
• Sekulära livsåskådningar, till exempel
humanism.
Religion och samhälle
• Kristendomen i Sverige. Från enhetskyrka
till religiös mångfald och sekularisering.
• Sambandet mellan samhälle och religion i
olika tider och på olika platser.
• Religionernas roll i några aktuella
politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt.
• Konflikter och möjligheter i sekulära och
pluralistiska samhällen, till exempel i frågor om religionsfrihet, sexualitet
och synen på jämställdhet.
Identitet och livsfrågor
• Hur olika livsfrågor, till exempel meningen
med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen.
• Hur religioner och andra livsåskådningar
kan forma människors identiteter och livsstilar.
• Riter, till exempel namngivning och
konfirmation, och deras funktion vid formandet av identiteter och gemenskaper
i religiösa och sekulära sammanhang.
Etik
• Vardagliga moraliska dilemman. Analys och
argumentation utifrån etiska modeller, till exempel konsekvens-och pliktetik.
• Föreställningar om det goda livet och den
goda människan kopplat till olika etiska resonemang, till exempel dygdetik.
• Etiska frågor samt människosynen i några
religioner och andra livsåskådningar.
• Etiska begrepp som kan kopplas till frågor
om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till
exempel frihet och ansvar.
Inom området etik finns det olika
diskussionsfrågor som man kan knyta till spelen. Är det ok att döda, varför
dödar man i krig, finns det situationer då det är ok att döda osv. Ett spel som
bygger på att göra moraliska val är fable och i det finns en funktion att
människor runt omkring reagerar på dig och behandlar dig utifrån den person du
är i spelet. Om man gör bara onda och själviska val så kommer de att reagera på
ett helt annat sätt än de hade gjort om du bara gjort goda och osjälviska val.
I sims kan man testa detta också utifrån att man låter sin avatar antingen få
enbart goda egenskaper eller enbart onda egenskaper istället för att låta
avataren vara så lik din egen person som är det vanligaste. I Black and White
är man Gud och där ska man antingen behandla sina invånare bra eller dåligt.
Samhällskunskap
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala
innehåll
I årskurs 7–9
Individer och gemenskaper
• Ungdomars identiteter, livsstilar och
välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund,
kön och sexuell läggning.
• Sveriges befolkning, dess storlek, sammansättning
och geografiska fördelning. Konsekvenser av detta, till exempel socialt,
kulturellt och ekonomiskt.
• Svenska välfärdsstrukturer och hur de
fungerar, till exempel sjukvårdssystemet, pensionssystemet och
arbetslöshetsförsäkringen. Vilket ekonomiskt ansvar som vilar på enskilda
individer och familjer och vad som finansieras genom gemensamma medel.
• Immigration till Sverige förr och nu.
Integration och segregation i samhället.
Information och kommunikation
• Mediernas roll som informationsspridare,
opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer.
• Olika slags medier, deras uppbyggnad och
innehåll, till exempel en dagstidnings olika delar. Nyhetsvärdering och hur den
kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper
framställs, till exempel utifrån kön och etnicitet.
• Möjligheter och risker förknippade med
Internet och kommunikation via elektroniska medier.
Rättigheter och rättsskipning
• De mänskliga rättigheterna inklusive
barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och
betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.
• Olika organisationers arbete för att främja
mänskliga rättigheter.
• Hur mänskliga rättigheter kränks i olika
delar av världen.
• De nationella minoriteterna och samernas
ställning som urfolk i Sverige samt vad deras särställning och rättigheter
innebär.
• Demokratiska fri-och rättigheter samt
skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska
dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter.
• Rättssystemet i Sverige och principer för
rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra.
Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och
brottsoffers situation.
Samhällsresurser och fördelning
• Hur hushållens, företagens och det
offentligas ekonomi hänger samman. Orsaker till förändringar i samhällsekonomin
och vilka effekter de kan få för individer och grupper.
• Hur länders och regioners ekonomier hänger
samman och hur olika regioners ekonomier förändras i en globaliserad värld.
• Arbetsmarknadens och arbetslivets
förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt.
Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. Några
orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.
• Skillnader mellan människors ekonomiska
resurser, makt och inflytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomisk
bakgrund. Sambanden mellan socioekonomisk bakgrund, utbildning, boende och
välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet.
Beslutsfattande och politiska idéer
• Politiska ideologier och hur skiljelinjerna
i det svenska partiväsendet har utvecklats.
• Sveriges politiska system med Europeiska
unionen, riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och
hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. Sveriges grundlagar.
• Några olika stats-och styrelseskick i
världen.
• Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och
konflikter i Sverige och världen. FN:s syfte och huvudsakliga uppdrag, andra
former av internationell konflikthantering och folkrätten i väpnade konflikter.
• Europeiskt och nordiskt samarbete, dess
bakgrund och innehåll.
• Individers och gruppers möjligheter att
påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den
demokratiska processen kan påverka beslut.
Inom samhällskunskapen är de olika sociala
spelen jättebra (tex Sims), men det finns också andra spel som man kan använda
sig av som tex Sim-City, Cities XL och Tycoon-serien. Det finns även en rad med
simualatorer där man kan bedriva jordbruk, bygga skyskrapor, driva
rivningsfirma, köra buss, lastbil osv. Ett spel som Tropico kan också användas,
i spelet är man en diktator för en bananrepublik och man ska undvika
ytterligare revolutioner och samtidigt tjäna så mycket pengar som möjligt.
Slöjd/Teknik
I årskurs 7–9
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
• Metall, trä och textil, deras
kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel
nyproducerade och återanvända material.
• Handverktyg, redskap och maskiner hur de
benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
• Utvecklade former av hantverkstekniker,
till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband
med dessa.
• Två-och tredimensionella skisser, modeller,
mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till
matematiska beräkningar.
• Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel
ljudnivå och arbetsställningar.
Slöjdens arbetsprocesser
• Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling,
överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen
samverkar och påverkar resultatet.
• Undersökande av olika materials form,
funktion och konstruktionsmöjligheter.
• Dokumentation i ord och bild av
arbetsprocessen och resultatet.
Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
• Arkitektur, konst och design som
inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
• Egen formgivning med hjälp av olika
material, färger och former.
• Mode och trender, vad dessa uttryck
signalerar och hur de påverkar individen.
• Slöjd och hantverk i Sverige och andra
länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
Slöjden i samhället
• Design, konsthantverk, hemslöjd och andra
slöjdformer i det offentliga rummet.
• Olika material och hur de produceras
utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
I årskurs 7–9
Tekniska lösningar
• Styr– och reglersystem i tekniska lösningar
för överföring och kontroll av kraft och rörelse.
• Tekniska lösningar för hållfasta och
stabila konstruktioner, till exempel armering och balkformer.
• Grundläggande elektronik och elektroniska
komponenter, till exempel lysdioder och enkla förstärkare.
• Bearbetning av råvara till färdig produkt
och hantering av avfall i någon industriell process, till exempel
papperstillverkning och livsmedelstillverkning.
• Hur komponenter och delsystem samverkar i
ett större system, till exempel vid produktion och distribution av
elektricitet.
• Tekniska lösningar inom kommunikations-och
informationsteknik för utbyte av information, till exempel datorer, Internet
och mobiltelefoni.
• Betydelsen av egenskaper, till exempel drag-och
tryckhållfasthet, hårdhet och elasticitet vid val av material i tekniska lösningar.
Egenskaper hos och tillämpningar av ett antal nya material.
• Ord och begrepp för att benämna och samtala
om tekniska lösningar.
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
• Teknikutvecklingsarbetets olika faser:
identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och
utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.
• Egna konstruktioner där man tillämpar
principer för styrning och reglering med hjälp av pneumatik eller elektronik.
• Dokumentation i form av manuella och
digitala skisser och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och
måttangivelser samt dokumentation med fysiska eller digitala modeller. Enkla,
skriftliga rapporter som beskriver och sammanfattar konstruktions-och
teknikutvecklingsarbete.
Teknik, människa, samhälle och miljö
• Internet och andra globala tekniska system.
Systemens fördelar, risker och sårbarhet.
• Samband mellan teknisk utveckling och
vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter
och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
• Återvinning och återanvändning av material
i olika tillverkningsprocesser. Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar
utveckling.
• Konsekvenser av teknikval utifrån
ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter, till exempel i fråga om
utveckling och användning av biobränslen och krigsmateriel.
• Hur kulturella föreställningar om teknik
påverkar kvinnors och mäns yrkesval och teknikanvändning.
Väljer man att jobba med tex Sim-City så kan
eleverna göra olika modeller över staden eller enskilda kvarter. I spelet kan
man också gå ner på första person där man kan titta lite närmare på den
arkitektur som finns i staden som är byggd. I en kulturell och geografisk
aspekt så kan man titta på de miljöer som finns i de olika spelen där många
speltillverkare gör ett stort arbete för att göra dem så tidstypiska och
korrekta som möjligt. Som exempel kan jag ge Mafia2 där man lagt ner ett
jättebra jobb för att få händelserna så tidstypiska som möjligt, under de 20 år
som spelet utspelar sig i förändras inte bara arkitekturen utan också musiken
på radion, bara för att nämna ett exempel.
Vi försöker och anamma hela kulturen kring
spelande och där har eleverna fått u uppgift att göra ritningar över olika
saker de kan tänkas att behöva när de tex lanar, som väskor, fotpallar, mushus
och lampor. Detta ger de ett syfte och ett användningsområde för även dessa
ämnen där möjligheterna kring de olika saker som de kan tänkas att behöva.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 7–9
Natur och samhälle
• Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter
att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
• Ekosystems energiflöde och kretslopp av materia. Fotosyntes,
förbränning och andra ekosystemtjänster.
• Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den.
Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med
skogsbruk och jakt.
• Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska
frågeställningar. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i
ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala
ekosystem.
• Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.
Kropp och hälsa
• Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost,
motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Vanligt
förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Virus,
bakterier, infektioner och smittspridning. Antibiotika och resistenta
bakterier.
• Kroppens celler, organ och organsystem och deras uppbyggnad,
funktion och samverkan. Evolutionära jämförelser mellan människan och andra
organismer.
• Människans sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet,
jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar. Metoder för att förebygga sexuellt
överförbara sjukdomar och oönskade graviditeter på individnivå, på global nivå
och i ett historiskt perspektiv.
• Evolutionens mekanismer och uttryck, samt ärftlighet och
förhållandet mellan arv och miljö. Genteknikens möjligheter och risker och
etiska frågor som tekniken väcker.
Biologin och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras
betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och
naturvetenskapen.
• Aktuella forskningsområden inom biologi, till exempel bioteknik.
• Naturvetenskapliga teorier om livets uppkomst. Livets utveckling
och mångfald utifrån evolutionsteorin.
• De biologiska modellernas och teoriernas användbarhet,
begränsningar, giltighet och föränderlighet.
Biologins metoder och arbetssätt
• Fältstudier och experiment. Formulering av enkla
frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
• Hur organismer identifieras, sorteras och grupperas utifrån
släktskap och utveckling.
• Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av
begrepp, modeller och teorier.
• Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder
och skriftliga rapporter.
• Källkritisk granskning av information och
argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling
till biologi.
Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 7–9
Fysiken i naturen och samhället
• Energins flöde från solen genom naturen och samhället. Några
sätt att lagra energi. Olika energislags energikvalitet samt deras för-och
nackdelar för miljön.
• Elproduktion, eldistribution och elanvändning i samhället.
• Försörjning och användning av energi historiskt och i nutid samt
tänkbara möjligheter och begränsningar i framtiden.
• Väderfenomen och deras orsaker. Hur fysikaliska begrepp används
inom meteorologin och kommuniceras i väderprognoser.
• Fysikaliska modeller för att beskriva och förklara jordens
strålningsbalans, växthuseffekten och klimatförändringar.
• Fysikaliska modeller för att beskriva och förklara uppkomsten av
partikelstrålning och elektromagnetisk strålning samt strålningens påverkan på
levande organismer. Hur olika typer av strålning kan användas i modern teknik,
till exempel inom sjukvård och informationsteknik.
• Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper
och fasövergångar, tryck, volym, densitet och temperatur. Hur partiklarnas
rörelser kan förklara materiens spridning i naturen.
• Aktuella samhällsfrågor som rör fysik.
Fysiken och vardagslivet
• Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga
situationer och hur kunskaper om detta kan användas, till exempel i frågor om
trafiksäkerhet.
• Hävarmar och utväxling i verktyg och redskap, till exempel i
saxar, spett, block och taljor.
• Hur ljud uppstår, breder ut sig och kan registreras på olika
sätt. Ljudets egenskaper och ljudmiljöns påverkan på hälsan.
• Ljusets utbredning, reflektion och brytning i vardagliga sammanhang.
Förklaringsmodeller för hur ögat uppfattar färg.
• Sambanden mellan spänning, ström, resistans och effekt i
elektriska kretsar och hur de används i vardagliga sammanhang.
• Sambandet mellan elektricitet och magnetism och hur detta kan
utnyttjas i vardaglig elektrisk utrustning.
Fysiken och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de
har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik,
miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
• Aktuella forskningsområden inom fysik, till exempel
elementarpartikelfysik och nanoteknik.
• Naturvetenskapliga teorier om universums uppkomst i jämförelse
med andra beskrivningar.
• Universums utveckling och atomslagens uppkomst genom stjärnornas
utveckling.
• Universums uppbyggnad med himlakroppar, solsystem och galaxer
samt rörelser hos och avstånd mellan dessa.
• De fysikaliska modellernas och teoriernas användbarhet,
begränsningar, giltighet och föränderlighet.
Fysikens metoder och arbetssätt
• Systematiska undersökningar. Formulering av enkla
frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
• Mätningar och mätinstrument och hur de kan kombineras för att
mäta storheter, till exempel fart, tryck och effekt.
• Sambandet mellan fysikaliska undersökningar och utvecklingen av
begrepp, modeller och teorier.
• Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder
och skriftliga rapporter.
• Källkritisk granskning av information och
argument som eleven möter i källor och samhällsdiskussioner med koppling till
fysik.
Kemi:
Undervisningen i kemi ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 7–9
Kemin i naturen
• Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens
uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
• Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl-och
jonföreningar genom kemiska reaktioner.
• Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper,
fasövergångar och spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.
• Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel
i mark, växter och människokroppen. Lösningar, fällningar, syror och baser samt
pH-värde.
• Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö-och
hälsosynpunkt.
• Kolatomens egenskaper och funktion som byggsten i alla levande
organismer. Kolatomens kretslopp.
• Fotosyntes och förbränning samt energiomvandlingar i dessa
reaktioner.
Kemin i vardagen och samhället
• Människans användning av energi-och naturresurser lokalt och
globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.
• Kemiska processer vid framställning och återvinning av metaller,
papper och plaster. Livscykelanalys av några vanliga produkter.
• Olika faktorer som gör att material, till exempel järn och
plast, bryts ner och hur nedbrytning kan förhindras.
• Processer för att rena dricksvatten och avloppsvatten lokalt och
globalt.
• Innehållet i mat och drycker och dess betydelse för hälsan.
Kemiska processer i människokroppen, till exempel matspjälkning.
• Vanliga kemikalier i hemmet och i samhället, till exempel
rengöringsprodukter, kosmetika, färger och bränslen samt hur de påverkar hälsan
och miljön.
• Hur man hanterar kemikalier och brandfarliga ämnen på ett säkert
sätt.
• Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.
Kemin och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras
betydelse för världsbild, teknik, miljö, samhälle och människors
levnadsvillkor.
• Aktuella forskningsområden inom kemi, till exempel
materialutveckling och nanoteknik.
• De kemiska modellernas och teoriernas användbarhet,
begränsningar, giltighet och föränderlighet.
• Gruppering av atomslag ur ett historiskt perspektiv.
Kemins metoder och arbetssätt
• Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar,
planering, utförande och utvärdering.
• Separations-och analysmetoder,
till exempel destillation och identifikation av ämnen.
• Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av
begrepp, modeller och teorier.
• Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder
och skriftliga rapporter.
• Källkritisk granskning av information och
argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling
till kemi.
I en
pedagogisk situation ska man aldrig göra något som känns onödigt eller
tillrättalagt. Det finns ett antal spel som utspelar sig i rymden och även här
är Sim-City ett bra verktyg men i övrigt så känner jag att det bästa verktyget
är att använda sig av olika spel för att konstruera examinationer för att visa
att man lärt sig de fakta som pedagogen vill ha ut. Sim-City ger en bra
diskussion kring miljö och samspel i världen. Sims borde kunna fungera eftersom
det handlar mycket om livet i sig och hur man är mot andra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar