Leta överallt!

söndag 21 december 2014

Nätmobbing kring vad som är rätt och fel

Logiskt sett om jag tycker att jag gör rätt i alla situationer och har dom rätta åsikterna så borde dom som inte tycker och gör som jag ha fel. det är relativt enkelt, rätt och fel är motsatsord, det fick jag i alla fall lära mig i skolan. Nu är inte livet rätt eller fel, svart och vitt, utan det är mer komplicerat än så. Men mitt resonemang bygger på tesen att jag har rätt. Om nu någon gör och tycker annorlunda än jag borde dom ha fel. Rent hypotetiskt sett kan jag gå genom livet med föresatsen att jag har rätt och ingen kan få mig att ändra mig, många kallar det karaktär, jag kallar det trångsynthet, men det är en annan diskussion. Om jag träffar någon som inte tycker och gör som jag måste jag ta ställning till hur jag ska behandla denna person. Mitt förhållningssätt mot personen i fråga beror på hur mycket hens åsikter skiljer sig mot mina. Personligen bemöter jag den på ett sätt som jag kan leva med, jag har ett ansvar mot personen jag ser i spegeln varje morgon, trots att vyn inte är den bästa längre. I skrivande stund har vi en regeringskris med ett stundande nyval men det är i sammanhanget inte det viktiga utan jag ser mitt älskade land Sverige krackelera och gå sönder ur ett etiskt och moraliskt perspektiv. Sverigedemokraterna har på ett imponerande sätt lyckats att plocka fram det absolut sämsta hos oss medborgare. Jag kan inte annat än att tycka att många av SDs åsikter är vidriga och hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle och detta måste bekämpas på alla sätt, utan att man ger avkall på sin personliga etik och moral, man har ändå ett ansvar mot den där killen i badrumsspegeln.

Björn Söder är Sveriges andra vice talman och hans titel är knuten till en viss formalia. Man inleder alla tal i kammaren med orden "Herr talman", så är det och så ska det vara. Men på grund av att herr Söder är medlem i SD och står för åsikter som många inte håller med om, sätts etiken och moralen ur spel. Nätmobbing är ett växande problem och det görs tv-program om nättrollen men i SDs fall är det helt ok för majoriteten att hata, mobba och frysa ute. Av 7 miljarder människor finns det bra, dåliga, smarta, dumma, långa, korta osv och de förtjänar att bli behandlade för att de är just människor, inför Gud och vår skapare är vi alla lika.

Jag kan verkligen se humorn i att det parti som står för hatet mot andra folkgrupper är SD och det finns inga som är så lättkränkta som en SD-politiker och deras väljare. Det florerar ett antal klipp på hur korkade människor som representerar SD i olika politiska nivåer. Människor uttrycker ibland en chock över att man kallar SD-politiker fascister och rasister. Jag uttrycker min förvåning varje gång att det fortfarande finns ett nyhetsvärde kring detta. Politiken i Sverige har fått ett helt annat fokus än det borde ha. Numera diskuterar t ex S nästan bara vilken politik Alliansen har och vice versa, man pratar inte om sin egna politik utan man lämnar över det till tolkaren att förmedla vilken politik man har. Om jag har en åsikt i ett ämne vill jag hellre förmedla den själv och inte låta någon annan göra det, och framförallt inte av någon som definitivt inte tycker som jag gör. Men det kanske är lättare att kritisera andras åsikter utifrån perspektivet att jag har rätt och dom har fel med ett retoriskt resonemang kring att jag är smartast, har mest rätt och alla som inte tycker som jag, har fel och är dumma.

Mina föräldrar pratade ofta om hänsyn och det är i sammanhanget ett bra ord. Man ska visa hänsyn mot varandra i alla situationer. Jag har också lagt till en litet annat djup och det är att om man är stor måste man vara snäll, det fungerar inte att stora människor är elaka mot små, bara för att man kan. Ett tiggare utanför ICA förtjänar respekt och ska inte bli bespottad, sen väljer jag om jag ska skänka en slant eller inte. En sverigedemokrat förtjänar också respekt och jag väljer om jag ska tro på vad dom säger eller inte. Vi kan inte säga att Sverige är en bra demokrati om man riskerar hälsan för att man uttrycker en åsikt om något. Åkesson fick en depression som antagligen bottnar i tusentals mejl och vilken dålig och genomrutten människa han är, etiken i Riksdagen sätts ur spel för att Söder gör ett dumt uttalande och flödena på sociala medier utser Söder numera till Sveriges vidrigaste person, trots att han är talman.

Konklusionen är att i mitt älskade land, det demokratiska Sverige är det inte ok att tycka vissa saker, för om man gör det ska man mobbas ut och behandlas som mänskligt avfall. Det finns jämförelser mellan SD och NSDAP (nazisterna) och dessa är inte helt tagna ur luften. Men beteendet som de andra partierna har med att behandla SDs politiker och deras anhängare som en sämre klass av medborgarna och borde förföljas på alla sätt, känner igen det där också. Nu har vi en demokrati och med den tillkommer det vissa rättigheter och även ett stort ansvar för att bevara demokratin och dess värderingar. Den mest centrala delen i en demokrati är bland annat yttrandefrihet och den innebär att man ska kunna tycka och tänka vad man vill utan att bli straffad för det. Hatbrott och kränkningar mot en folkgrupp är ett brott och ska givetvis straffas för det. Men att mobba någon för att de inte tycker som en själv är aldrig förenligt med en demokrati och är också ett brott mot densamma.
Innan ni kapar någon vid fotknölarna och berömmer den för sin otroliga dumhet på ett sätt som egentligen inte lämpar sig i skrift, tänk på varelsen i badrumsspegeln, kan ni se den i ögonen efter vad ni har sagt, skrivit och yttrat mot någon ni inte känner och som inte tycker som du?

Fredrik

1 kommentar:


  1. Valuable information! Looking forward to seeing your notes posted. The information you have posted is very useful. Keep going on, good stuff. Thank you for this valuable information. I have enjoyed reading many of the articles and posts contained on the website, keep up the good work and hope to read some more interesting content in the future.

    SvaraRadera