Leta överallt!

fredag 7 juni 2013

Candy Crush Saga

Jag har spelat detta spel en hel del nivåer och jag har egentligen mest gjort det för jag ville klura ut hur smarta de var på King som har gjort spelet. Jag har ofta pratat om att Zynga gör världens sämsta spel men på något sätt är ändå Zyngas spel balanserade och skapliga, duger till att slå ihjäl en halvtimma eller så men inte man geekar (sitter med hela tiden). Mitt första intryck av Candy Crush var att detta var ett extremt skitspel som inte hade någon som helst tanke bakom. Nu har jag ändå varit i denna värld ett tag och något som som tycker är viktigt är att ett spe är balanserat.

Med balanserat menar jag att det finns en tydlig stegring i svårighetsgraderna, lvl 1 är lättare än lvl 2 som är lättare än lvl 3 osv. För en gejmer är detta skitviktigt att ett spel är balanserat, man kna naturligtvis stöta på svårare passager allt emellanåt men det ingår liksom. Men lvl 4 ska inte vara lättare än lvl 2. Nu kan jag bara svara för mig själv men ett spel som bygger på tur går tvärbort i mina ögon. Så ett balanserat spel med en stor dos skicklighet och lite tur är det bästa att föredra. Spelen har förändrats de senaste åren i och med att tur blir en större faktor och att man kan gena sig genom svåra passager utan att använda sig av "fusk".

Candy Crush Saga trodde jag under en period var ett av de mest välbalanserade spel jag spelat där de låter spelaren spela några lätta nivåer för att sen stöta på en svårare för att spelaren ska lägga 7 spänn, eller 15 spänn på att komma vidare. Jag var i perioder rätt imponerad på hur duktiga de var på King som fixade och vågade att trigga spelare på detta sättet. Detta tog slut när jag gjorde lvl 252 som var en targetbana. Målet var att jag skulle komma upp i 15 000 poäng. Första gången lyckades jag inte men andra gången så blev banan ett självspelande piano och poängen trillade bara in, när jag satt o tittade på TV tappade jag spelet lite och mitt resultat stannade på knappt 11 miljoner.


Sätter man ett mål på 15 000 och det finns filmer på youtube som visar att man nått över 100 miljoner så ska en sån bana inte finnas i ett seriöst spel. Candy Crush är ett oseriöst spel som inte har något annat syfte än att tjäna pengar åt King. King visar inte spelarna ens hänsynen att balansera skiten utan det bara gnuggar sina händer o tjänar massor av pengar. Kings övriga spel är för övrigt lika jävla skitdåliga och det är faktiskt riktigt tragiskt att duktiga svenska programmerare ska prostituera sig så till den milda grad att de börjar jobba för King.

När jag trodde att Zynga hittat botten av träsket så visar King att botten har en källare.

Puss o kram, Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar