Leta överallt!

onsdag 5 juni 2013

Prov

Enligt Wikipedia är prov:

Prov kan avse:
  • Utmaning, prövning
  • Examinationsform, en prövning av kunskap, vanlig i utbildningssammanhang, se tentamen, prov (diagnostiskt test) och nationellt prov.
  • Test, mätning, eller annan undersökning av ett ämne eller produkt
  • Ämne, produkt eller annat objekt som utgör del av undersökningsmaterial eller testunderlag, se t.ex. Sampling (fysik)
  • Hypotesprövning, statistisk test av hypotes

Om jag tänker efter så är nog prov det näst dummaste som finns i skolan idag, i alla fall utifrån formatet faktareproduktion. Fortfarande testar vi våra elever på kunskaper som de i realiteten har i sina telefoner. Vilket gör den formen av kunskapstest helt koko. 


När man i nästa läge använder dessa prov för att bedöma en elevs kunskaper och sätter betyg på den utifrån hur den har presterat på ett test så blir situationen ännu mer konstig. Jag hade en klass som var med vår skolas mått mätt riktigt bra. I klassen fanns några starka flickor som gjorde exakt vad lärarna sa och de hade självklart höga betyg. Sen hade jag en kille i klassen som inte var speciellt intresserad av skolan, invandrarbakgrund och bodde i en förort. Han hade sämsta möjliga förutsättningar att klara skolan. Men om klassen behövde få ett problem löst så var det inte tjejerna man gick till utan killen. Han var en problemlösare av guds nåde. 

I en provsituation där det gällde att reproducera faktakunskap var han allt annat än bra och flickorna fick en chans att stråla. I en annan årskull hade vi en tipspromenad på våren där det ställdes frågor kring den undervisning som de haft under året. 14 av mina 40 elever blev diskvalificerade för att de gjorde nämligen vad jag lärt dom, de googlade svaren. Diskussionen efter mellan oss SO-lärare var rätt intressant för jag tyckte det var horribelt att de som faktiskt löst sitt problem med när Franska revolutionen började genom att googla det, ska per automatik förstå att de blir diskvalificerade trots att ingen sagt det till dom att de kommer bli straffade för det.

Det största problemet med prov idag är att vi lärare gör en fråga där vi tänkt oss ett specifikt svar och eleven svarar på frågan på ett sätt som vi inte tänkt oss blir det en bock eller poängavdrag. 

Tänk om man istället kunde uppmuntra kreativiteten hos sina elever där läraren låter eleven tolka frågan rätt så fritt. Som ett exempel kan jag genom att förändra ett par ord i en fråga få olika svar beroende på hur kreativa eleverna är, jag tar det ner till päron- och äpplenivå men det får ni ta:

  1. Vad är klockan? Här är lärarens tanke att få svaret 12.10 men den kreativa eleven kan hitta massor av svar och säkert skriva en hel uppsats om vad klockan är.
  2. Hur mycket är klockan? Här är återigen lärarens tanke att svaret ska vara 12.10 men den kreativa eleven kan ha en ingång kring vad tid är, hur man upplever den. 

Googlar man ordet prov och går in på bilder får man fram dessa träffar, bilden är rätt intressant utifrån flera perspektiv. Men den tredje vanligaste relaterade sökningen på prov är "hatar prov". Den ångest som man utsätter vissa elever och perspektivet vad man får ut för det ligger inte i nivå med varandra. Lärarna lägger timmar på att göra prov, rätta prov och allt eleverna känner är ångest och de som har den bästa förmågan att läsa in och memorera en text "vinner". Prov har inget med kunskap att göra, för var någon annanstans i arbetslivet får man prov, men får en uppgift som man förväntas lösa och det är något helt annat i mina ögon. Så snälla söta skolfolk både uppe o nere i hierarkin sluta upp med meningslösa faktareproducerande prov, ungarna har redan den fakta de behöver i telefonen.



Jag skrev förresten att det näst dummaste vi har i skolan är faktareproducerande prov, det dummaste är naturligtvis omprov. Snacka om att göra en björntjänst genom att låta dem skriva om samma prov fler gånger, men det är en annan diskussion.

Fredrik


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar