Leta överallt!

onsdag 29 maj 2013

ADHD?

Nu är jag säker på att jag är ute på djupt vatten men jag gör det i alla fall. Jag vill resonera lite kring ADHD och hur dessa barn medicineras. Det har blivit allt populärare att medicinera ADHD utifrån en biologisk defekt. Man jag tror man gör det väldigt lätt för sig om man medicinerar om man har problem i skolan. Jag är relativt säker på att det hade funnits personer som skulle velat att medicinera mig i skolan men jag är på samma gång helt övertygad om att jag inte har ADHD eller något annat problem förutom att jag ansåg att skolan var skittråkig.

Om man har en biologisk defekt så kommer ju den visa sig i alla situationer. Jag ska göra det enkelt, om jag saknar en fot eller ett ben så kommer jag ha svårt att springa oavsett om det handlar om 100m eller 1500m. En barn som har koncentrationssvårigheter borde i min värld ha det överallt. Oavsett om det handlar om skola eller fritid. Om ett barn har problem att koncentrera sig i skolan, sitter med telefonen men kan sitta fokuserad vid sin dator eller gejma i flera timmar kan inte ha ADHD. Koncentrationssvårigheten borde lysa igenom även där.

Jag säger inte att alla medicineringar är felaktiga men det finns massor av dem som faktiskt är det. Om skolan är så tråkig att ett barn inte kan koncentrera sig så fixa skolan, inte medicinera barnet. Vi måste sluta upp med att forma individer så att de passar systemet utan tvärtom. Vi måste förändra systemet så individerna passar in. I det gamla Sovjet kunde man hålla på med såna saker inte i demokratins Sverige.

Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar