Leta överallt!

tisdag 23 april 2013

Art in nature

Idag har mina elever filmat och de jobbar sent. Det var tydligen en helikopter som körde byggmaterial till fjället för att bygga en hytte som förstörde en del tagningar. Kl 19 var det ingen grupp av 7 st som var klara med sina scener så jag antar att redigeringen kommer ta hela dagen och en bra bit in på kvällen i morgon. Surt för ungarna men det bryr jag mig faktiskt inte om :)

Själv så har jag sysslat med fortbildning. Kursen vi gick hette "art in nature" och det gick ut på att man tog material som man hittade i naturen och sen skapade man något fantastiskt utifrån det. Jag har en naturlig ådra för konst märkte jag och skapandet gick med rasande fart.

Detta är del 1 i mitt första konstverk som jag kallar "In the head of a racist". Jag hittade en massa skit som bara låg och skräpade så jag tog om hand om det. Burken låg vid stranden så den föll sig naturligt att använda sig av. Den tomma burken med en massa skit i och runt om tycker jag beskriver vad som pågår i en person som tycker etnisk bakgrund är ett skäl att hata någon annan.



Del 2 i första konstverket kallar jag "in the head of a hooligan" och det är samma tomma burk och samma skit, men skillnaden är den tomma ölflaskan som beskriver ett hett temperament och ett ölsinne.


Detta är min andra installation och den heter "The gates of Hades". I denna möts det levande och det döda. Jag gjorde den i en klyfta som löpte uppifrån en topp på en kulle och ner till en åker. Och där började mina tankegångar kring transformationen från det döda till det levande. De döda grenarna, krabbskalet och några snäckskal fick representera det döda och Bodös första tussilago fick representera det levande som oundvikligt sprunger från en vinter och något som till synes är dött. Den senare tanken ring mötet mellan livet och döden är att döden är något oundvikligt som vi alla kommer att råka ut för, vi får inte glömma att leva innan vi dör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar