Leta överallt!

onsdag 24 april 2013

Bodö dag 3

Idag är det sista dagen på Kärringöya och ungarna har redigerat. De flesta är i skrivande stund klara, det är bara en grupp kvar som har lite att göra. Vi pratade lite med filmlärarna och de tyckte att årets omgång var en av de bättre med väldigt duktiga och motiverade elever. Tyvärr verkar framtiden för Baltic youth film festival vara väldigt osäker. Detta beroende på att Bodö har bytt styre och dessa människor tyckte att denna festival och kultur rent generellt är ett bra ställe att spara några korvören. I mina ögon är det bara så tragiskt att många politiker inte kan se en helhet men detta är inte unikt för Norge utan vi har massor av enögda politiker som sparar i fel ände i Sverige också. Att politiker kan slösa pengar på fullständigt värdelösa saker och samtidigt spara på bra saker, så här vill jag inte att mina skattepengar ska användas.

Någon som tagit tag lite i det är Martin Borg som startat slöseriombudsmannen och slöserimuseet. På dessa sidor visar han på mycket av det slöseri som pågår i Sverige och av våra politiker. Det är naturligtvis inte annorlunda i Norge. Han har för närvarande startat ett filmprojekt som kommer ha namnet 1600 miljarder där han kommer åka runt i en gammal sheriffbil och titta lite närmare på slöseriet som sker i Sverige. Hans första film 1200 miljarder har han lagt ut på youtube och om man tar sig tid att titta på den är man en aning förbannad när den är slut.




Jag hade egentligen tänkt att skriva om varför det är kul att kasta sten i vatten, men korkade politiker måste komma före. För min personliga del så kan jag inte ens tänka på politiker utan att bli förbannad, de säger sig representera en demokrati men de gör inget annat än att babbla och fatta huvudlösa beslut som leder till mänskligt lidande. Nu är det nog bäst att sluta innan jag skriver nåt elakt :)

/Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar