Leta överallt!

måndag 22 april 2013

Bodö dag 2

Idag har eleverna delats in i sina grupper utifrån geografi, vilket innebär att det är spridning på eleverna i grupperna. Jeppe hamnade som editör och klippare i Philips grupp (en TV-producent från Moskva).

Han var den lärare som imponerade mest på mig och han drev eleverna enligt den gamla ryska skolan och enligt devisen, ni slutar inte jobba förrän ni är klara och jag är nöjd.

Det kommer bli sena kvällar i den gruppen.


Jag tänkte nämna två saker lite kort som jag inte är riktigt nöjd med. Den första är det faktum att middagen är kl 16.00 så egentligen borde man nog äta något annat på kvällen. Det finns faktiskt ett ICA några meter ifrån oss, eller ca 3 min som de skulle sagt här i Norge. Ett säkert kort för den hungrige (jag) som kan fylla på skafferiet så man överlever fram till frukosten. Nu har vi inget kök i stugan så jag tänkte köpa något lättlagat nämligen godis. Nu sket det sig kungligt för mig eftersom om ni tittar på bilden så kostar en chokladkaka 40 norska kronor vilket är knappt 50 spänn i svenska, säga vad man vill om godis men jag tänker i alla fall gå hungrig ikväll.



Det andra jag tänkte prata om är byggnadskonst kontra vind. Jag kan lugnt påstå att det kan vid vissa tillfällen, typ nästan alltid blåsa en hel del här uppe i Bodö. Detta hindrar ju inte dessa människor som bor här uppe att befinna sig ute. På bilden ser ni tre små hus, jag har fått för mig att det är tombolastånd eller något i den stilen. Jag är också rätt säker på att dessa tre hus stod upp bredvid varandra i höstas men vinden ville annat. Jag får verkligen hoppas att det inte fanns någon lottförsäljare i ståndet när det föll, men det märker de väl när de ställer den upp när den behövs. Om jag utgår från att det inte ligger någon mumifierad lottförsäljare där under så kan jag kanske skoja lite kring det faktum att huset höll.

Många hus här i Bodö är målade i denna väldigt annorlunda, inte så fina färg. Men som så mycket annat i livet så måste det finnas ett syfte med att man köper ett hus för massor med pengar och målar det med denna mycket vidriga kulör. Jag tror jag kom på det idag och det måste finnas nåt bindemedel i färgen som gör att husen kan båda blåsa ner och kanske bort till grannen, och fortfarande vara hela. Det är i alla fall vad jag tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar