Leta överallt!

fredag 14 mars 2014

De Svenska Demokraterna

Jag läste en insändare där det stod att Sverigedemokraterna är Sveriges enda oppositionsparti. Denna rubrik störde mig men ju mer jag tänkte på det så insåg jag att det som störde mig mest var nog att det stämde. Det som skedde i Malmö med några nazister som knivhögg ett antal personer gör mig förbannad och människor demonstrerar och försöker göra sina röster hörda att vi inte vill ha våld på våra gator, det vill inte jag heller.

Men att några öldrickande nazister som knivhugger några ska vara ett hot mot demokratin tror jag inte ett ögonblick på. Jag känner att man missar de riktiga farorna, kolla gärna in Slöseriombudsmannen eller Slöserimuseet så kan man börja en hemsk läsning kring hur vår demokrati töms av korrupta politiker. Den verkliga faran i vårt samhälle är att inte alla får säga vad de tycker, när de vill och var de vill. Jag tror att det bästa som finns för den svenska demokratin vore att bjuda in Sverigedemokraterna till våra skolor och ta debatten. Om våra barn får höra hur SD diskuterar och resonerar kring människovärden borde man i en perfekt värld se rätt snabbt att detta parti borde vara någonstans mellan noll och inget men så är inte fallet.

Det råder inga tvivel om att det finns ett stort politikerförakt i Sverige just nu och detta beror på att folk inte tycker att politikerna inte sköter sina jobb utan mer eller mindre deltar på politiska arenan för att tjäna pengar. Bara det att det finns en retorik och en politiskt rätt och fel gör att demokratin utarmas. Debatten är fokuserad mer på vad man säger än vad man menar och i en politisk debatt kröker man bara ord och gör fattiga angrepp på varandras politiska retorik mer än på sakfrågor, ingen tar ansvar och jag kan återigen se det antika Grekland och stadsstaten Athen falla samman för att det blev för mycket prat och för lite verkstad.

När jag sitter här så blir jag bara ledsen egentligen, ingen verkar se skogen för alla träden. Det är en sak att reagera på att nazister demonstrerar på våra gator men det är inte det viktiga, nazisterna är bara ett symptom på ett demokratiskt Sverige i förfall, där man får säga vad man vill bara det passar alla andra. En nazist som knivhugger någon ska slängas i fängelse, inte för att han är nazist utan för att han har brutit mot lagen.

Om jag skulle säga något i stil med att jag skiter i 100 nazister, och anser att det största problemet i Sverige är inte dom 100, utan alla parasiterande tjänstemän, politiker osv som bara lyfter lön, skapar policyprogram som i sin tur skapar problem, som inte tar ansvar, som slösar med skattepengar och som bara pratar och tycker att SD är ett hot mot demokratin.

Men snälla se SD som ett symptom på ett verkligt problem och lös problemet istället så slipper ni SD och nazister.

Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar