Leta överallt!

onsdag 19 mars 2014

Jahadu, hörrududu vad sa du nu?

Jag har hört orden  "Fredrik, tänk på vad du skriver på nätet och hur du formulerar dig" ett antal gånger. När jag hörde detta första gången undrade jag varför jag ska behöva passa mig. Det finns ju en cool grej i Sverige som heter yttrandefrihet. Självfallet inser jag att man ska inte kränka eller diskriminera en grupp människor, men det är så självklart att det knappast behöver sägas.

 Ordet kränkning är rätt intressant i sammanhanget för jag hörde ett uttryck som sa att Sverige idag är det förlovade landet för de lättkränkta. En kränkning enligt mig själv är en rätt grov form av förolämpning och enligt mig själv så kanske jag har blivit kränkt en eller ett par gånger under mitt liv. Jag har naturligtvis blivit sårad, ledsen, förolämpad, skymfad osv men inte kränkt. Jag kan känna att kurderna blir kränkta när de inte får ett eget land, jag kan tycka att palestinierna blir kränkta när Israel drar in deras mänskliga rättigheter, jag kan också tycka att den Svenska demokratin blir kränkt när man måste väga varje ord man säger och skriver på guldvåg på grund av att någon kan eventuellt kanske bli lite stött över vad man sagt eller skrivit. 

 Jag är en vän av ord och älskar hur man kan formulera sig och i detta tycker jag det viktigaste som finns är att man tittar till den värdeladdning man lägger in i ett ord. Jag brukar kalla detta "negerbollsteoremet". Innan någon flippar ur för jag skrev ordet negerboll så ska jag förklara vad jag menar. Om jag som glad medborgare går in på ett konditori, känner mig lite sugen på en fika, köper en kopp kaffe och en negerboll så kan jag inte för mitt liv se att detta kan tolkas som en nedsättande kommentar och åsikt mot det afrikanska folket. De upplevelser jag har av afrikaner är i huvudsak positiv, men även där finns det idioter. Men idioter finns det ju överallt, oavsett kön, etnicitet osv. Jag kan se en stor skillnad mellan rasister som står på ett torg och skriker jävla negrer åt en samling afrikaner och en kund på ett konditori. Denna skillnad existerar inte i Sverige idag tyvärr. Vi letar fel och brister och vi letar efter saker som gör att vi känner oss kränkta. Vad hände med tolerans, hänsyn, vett och intelligens. Om man anser att en kund på ett konditori gör sig skyldig till ett fruktansvärt brott och kränker hela den afrikanska befolkningen med att vilja beställa en negerboll så borde man också reagera mot andra orättvisor som är värre än detta. Titta på taxikåren i Malmö och Stockholm, dessa två är världens bäst utbildade taxichaufförer. Det finns ingenjörer, lektorer, akademiker osv som jobbar där. Dessa människor blir i mina ögon mer kränkta än många andra eftersom det svenska samhället inte ens kan ge dem en enda chans att överhuvudtaget kunna utöva sitt yrke.

 Enligt FN innebär yttrandefriheten: "Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser".

 Denna formulering måste också innefatta nätet, eller speciellt måste det innefatta nätet. Så därför blir jag ännu mera förvirrad av orden "Fredrik, tänk på vad du skriver på nätet och hur du formulerar dig". Jag ska inte behöva ta hänsyn till vad andra tycker och hur de tolkar mina ord, jag ska inte behöva väga mina ord på guldvåg och jag ska inte heller behöva klä skott för att någon blir ledsen för något jag skrivet som de misstolkar. Vi lever i Sverige 2014 och vi utger oss för att vara en mycket bra demokrati men ändå ska man passa sig för vilka åsikter man har och mot vem och i vilket sammanhang. Jag får inte ihop det, hur kan man som enskild person sätta sig över yttrandefriheten och berätta för mig vad jag menar med något jag skriver utan att tala med mig först? Hur kan man som medborgare sätta sig över yttrandefriheten och påstå att man ska vara på ett speciellt sätt, säga saker på ett speciellt sätt för om man inte gör det kommer man få problem.

 Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar