Leta överallt!

fredag 28 mars 2014

Fredag




Jaha då var det fredag igen. Denna veckan har varit lite intressant ur många perspektiv men vad jag har mest att fundera kring är dels en artikel i Expressen där en skola har bestämt sig för att förbjuda innehav av mobiltelefoner, där ska förövrigt lärarna jaga regelbrytare istället för att undervisa. I princip rätt skönt för det verkar i alla fall som det finns en skola i Sverige som har för mycket tid och resurser.

Nästa sak är också att en lärarstudent gått ut och tyckt till lite kring användandet av Internet. Denna lille pojk, vi kan kalla honom Isak Skogstad tycker att internetanvändandet ska begränsas av lärarna och eleverna ska bara få vara inne på tillåtna siter. Vi kan också säga att han studerar på lärarhögskolan i Jönköping så vi kan få en bild över ett eventuellt lärosäte.

Jag tänkte att jag skulle reflektera lite kring vad jag själv tycker om hans inspel. För det första så kan jag tycka att intagningskraven på lärarutbildningarna har varit en aning får låga och detta får konsekvenser vilket snart kommer synas på vissa studenter som inte har förmågan att komma in någon annanstans. Men ponera att vår Isak har en poäng, kanske borde man stänga vissa siter som eleverna inte ska komma in på, som bestäms v läraren, eller ännu bättre ett parti som har kontrollen över vad som folk får se och när de får se det. Till hjälp skulle man kanske ha några poliser som bara jobbar med detta för att stötta lärarna i deras arbete, man kanske också skulle kunna tänka sig att andra elever skulle kunna få gå med i någon form av scoutförbund där man lärde dom redan från början vad som var rätt och fel. Sen är det ju också så att vissa elever kommer självklart att bryta mot dessa regler genom anonymitetsfilter som gör att siterna på ett magiskt sätt öppnas, detta funkar redan men det ska jag nog inte säga. För att komma till rätta med detta problem borde man kanske använda sig av dessa scouter som någon form av detektiver, som ser till att deras kompisar inte busar på nätet. Tänk vad bra och lätt det skulle vara som lärare då. Men om jag ska vara ärlig så har jag nog hört detta innan någonstans:


Om jag får vara lite allvarlig och rikta mig till Isak personligen, jag kallar dig inte nazist men du förespråkar metoder som de mest vidriga diktaturer använt och använder sig av. Vore det inte bättre om du satte dig ner och tog en funderare kring hur du ska undervisa dina elever i framtiden så de tycker din undervisning är så rolig och relevant att de skiter i att vara ute på siter som inte har med undervisning att göra?

Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar