Leta överallt!

torsdag 27 mars 2014

Disiplinen i skolan

Nu är det dags för hårdare tag i skolan. Jag ställer mig frågan vad som kommer hända när det inte räcker med betyg från fyran och nationella prov så barn och lärare dukar under av kraven från våra skolpolitiker. Nu kom ett förslag med betyg från år fyra när man märkte att betyg från år sex kanske inte räckte för att få eleverna att jobba. Mobiltelefoner ska förbjudas i skolorna och skolpersonal ska jaga elever som bryter mot denna regel. Detta känns igen för inom alla former av skola, allt från skolminister till elevassistenterna saknas en osedvanlig förmåga att lösa problem. Skolan idag har en tendens att flytta problem från ett ställe till ett annat. Till exempel om en lärare har elever som inte lyssnar på läraren utan sitter och tittar ut på gården där andra barn leker så "löser" man problemet med att dra ner persiennerna så de inte kan titta ut. Kanske dags för självrannsakan.
Personligen tycker jag mobiler, surfplattor och bärbara datorer är skitbra när jag föreläser. Inte bara det att folk kan ta kort, anteckna, googla efter källor osv utan för mig kan dessa tekniska prylar vara ett mått på hur intressant och bra min föreläsning är. När mina åhörare börjar kolla mejl, läsa tidningen, messa sambon, göra en check på blocket betyder detta att jag måste förändra något i min föreläsning. Så alla ni lärare som gnäller över mobiler i klassrummet, kanske det är så att er undervisning suger och är helt enkelt ointressant? Dags för självrannsakan?

Men för dom som tycker deras undervisning är perfekt och att barnen idag bara är lata, så har jag lite förslag som kan vara förnuftiga att införa om det inte räcker med betyg från början, nationella betyg varje år, prov minst en gång i veckan oav. Nu vet jag att det inte är så här men vänta ni, det kommer om vi inte drar i bromsen snart.



File:Torture chamber in Prague Castle.JPG

Skampåle för dom som inte har läst läxorna ordentligt, klart att man ska ut med dom på stadens torg och låte dem skämmas, för återfallsförbrytare borde man utvidga med att sätta föräldrarna bredvid sitt barn så dom också får skämmas.


Piskning. För att komma till rätta med att elever inte kan passa tiden borde man piska dom, detta straff kan knytas till det antal minuter som de kommer sent. Vid återkommande brott mot tidsregeln kan man införa dubbla slag för varje minut, här är det bara fantasin som sätter gränser för att komma till rätta med tidsstjälandet.


För de barn och unga som pratar för mycket har vi nästa steg och det är att sätta på dom denna mask. Med remmar, bultar och skruvar kan vi se till att de håller tyst under lektionerna och inte stör sina kamrater. Man för bara försiktig så man inte skruvar in skruvarna för långt, vi vill ju inte att de ska få några hjärnskador, de presterar ju dåligt redan från början så vi behöver inte göra det jobbigare för oss än det redan är.



Om det fortfarande finns någon som tror att jag tycker vi ska bestraffa våra barn så de gör allt skolarbete som är irrelevant för dem så är det inte alls det jag menar. Vad jag vill få fram är att sluta hitta på metoder för att tvinga barnen utan testa att göra undervisningen relevant, intressant och rolig så löser vi en massa problem.

Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar