Leta överallt!

söndag 8 april 2012

Mobilen i klassrummet?!

Jag måste erkänna att jag är som mina elever.

När det börjar bli tråkigt och ointressant så åker mobilen fram. Skillnaden är väl kanske att jag är vuxen och dom är barn, men fram åker den när jag har tråkigt. Jag kan sitta på en föreläsning som en väldigt välutbildad person har men det kan i längden bli otroligt trist och då åker mobilen fram.

När jag som lärare föreläser så händer det allt emellanåt att jag ser en och annan mobil åka fram. Jag blir brukligt förbannad men min fråga är om jag egentligen borde bli det. Jag kan ha två perspektiv på detta och dels är det att jag är sanslöst tråkig och har inte lyckats att leverera budskapet till mina elever att undervisningen är relevant för dem, eller så kan jag helt enkelt se det som att de klarar av att lyssna samtidigt som de pillar på mobilen.

Jag är en klottrare och småätare när jag pluggar, jag vill gärna lyssna på musik när jag läser för jag lär mig bättre och detta är jag inte ensam om. Men hur sjutton ska jag se på mobilen i klassrummet? Det är en minidator som borde kunna användas i undervisningen på samma  sätt som en penna och ett papper.

Jag vet att det finns en diskussion kring mobildagis osv och att begränsa elevers tillgång till sina telefoner men jag är inte helt glad i tanken. Mitt analoga jag säger att de kan gott ha den överallt utom i mitt klassrum men mitt digitala jag säger att självklart ska de ha dem med sig hela tiden, någon borde lära dem att använda dem på rätt sätt precis på samma sätt som man lär dem knyta skor, tälja, hugga, skriva, läsa osv.

Fasen det är mitt jobb, mobiler och tekniska hjälpmedel borde finnas hela tiden i mitt klassrum, jag måste bara lära dem att göra det rätt. Det är så uppenbart och rätt.

2 kommentarer:

  1. När kollegor är bekymrade över mobilerna säger jag ibland att FYLL deras mobiler med grejer de lär sig sådant du vill av! Rumble, DrawSomething, Word Feud, Norstedts ord Quiz, TED; appar och sidtips som man kan styra dem till när det blir trist. Byt aktivitet minst 3 gånger varje lektion, så eleverna vet att de inte behöver stå ut med det de tycker är trist heeeeeela livet. Detta blir också en signal om att man får vara lite effektiv för att hinna med. ( tiden måste naturligtvis vara realistiskt tilltagen, men hur kul är det på en skala att jobba i boken en hel timma! )

    SvaraRadera
  2. Finns nog inte en unge i landet som inte håller med dig om detta.

    SvaraRadera