Leta överallt!

tisdag 30 juli 2013

Dimensioner


Idag tänkte jag skriva lite om dimensioner eller proportioner om man så vill. Då kan man ju fråga sig vad har Jönköping med dimensioner och proportioner att göra. Inte ett skit vill jag påstå. Om man nu utser Jönköping till turistmål och förlägger sin semester, och har som intresse att titta på proportionerligt dåliga byggnadsverk så ska ni få några exempel på olika konstruktioner i staden. På bilden ser man Munksjöbron och den stora blå byggnaden till höger den nya tingsrätten och det nya häktet. Häktet och tingsrätten är inget roligt ställe, i alla fall för dom som genom polisens försorg får ett tillfälle att besöka det ena eller det andra, i enstaka fall så får man kanske besöka båda, men polisen i Jönköping är som mest aktiva soliga lördagsförmiddagar kring systembolagen, så om ni inte är riktigt säker på er nykterhet välj en regnig dag om ni nödvändigtvis ska ta bilen. Får vara politiskt korrekt och säga också att bilkörning och alkohol hör inte ihop, det vet alla gifta män.

Tillbaka till tingsrätten och det enda som är roligt med det är att Lustgården AB stod för byggnationen. Deras slogan är nämligen "lokaler att längta efter (kanske: till)", vilket jag tycker är hysteriskt roligt. Det bli ännu roligare när man går in på deras hemsida och där möts man av "We are all the winners" av Nick Borgen, glöm inte att dom byggde det nya häktet:

Del av texten till We are all the winners:

"we are the winners we are all the best
att vi få va tillsammans det betyder mest
även om de mulnar och ridåen har gått ner
så har vi ändå vunnit om alla hänger med"


Ingen som kanske eventuellt har reflekterat kring lämpligheten kring dessa två, speciellt i sammanhanget häkte och tingsrätt. Jönköping och dess invånare, staden och människor som hela tiden ger och ger bara man håller ögonen öppna.

Anledningen till varför mina turistreflektioner tillfälligt flyttade till bloggen är denna bro, de finns så mycket att skriva om den och en fantastisk attraktion som man kan lite om bakgrunden. Den byggdes av miljöskäl står det i skrivningarna och detta efter en låååååång kamp från vissa av vår vackra stads politiker. Men när det blev dags att bygga eländet kom man på att den kommer kosta pengar så de vise i staden tog lågprisalternativet att bygga bron med 2 filer, en åt vardera håll. Totalt sett i centrala Jönköping blev det inte fler filer från väster till öster utan man behåll de sex man hade från början, tre åt vardera håll. Två av de gamla togs bort så man kunde bygga andra byggnader så då borde alla vara glada. När bron invigdes kom invånarna snabbt på att dom och de experter som var tillfrågade faktiskt hade rätt, det behövdes numera fyra filer på bron, duuh! Någon sa nåt om att leda trafiken RUNT stan istället för igenom den, vilket t.o.m Falköping insåg för drygt 20 år sedan. Så nu står den hugade bilburna Jönköpingsbon istället i bilkö ca en timma om dagen på denna vackra bro, allt för miljön. Det tillsattes en utredning och där kom man fram till, hör och häpna att det var inte brons fel att det blev köer utan det var ett trafikljus, för de slöa studenterna på högskolan så dom inte skulle behöva gå runt, två rondeller, en vid varje brofäste som var de stora bovarna i dramat. Det intressanta är nu hur man ska lösa denna "miljöbomb" med alla dessa stillastående bilar. Ett av förslagen låter kanon, bygg en ny bro fast på ett annat ställe. Men mest av allt önskar man att Jönköpingsbon ska åka kollektivt, stå i snöglopp och ishavskyla ifrån Vättern för att sen få en ståplats på en fullpackad buss. Kanske ett byte eller två där syftet känns som, när man har fått upp värmen i de kläder som passar i snöstorm kanske inte är så bra på en 40-gradig buss, så kastas man ut i kylan igen för ytterligare en väntan tillsammans med andra resenärer. Lunginflammationen, urinvägsinfektionen och förkylningen kommer som ett brev på posten. Alla som köar på bron vet att om de ska ta bussen blir kanske inte deras restid speciellt mycket längre, men det blir mer kläder, mer irritation och en massa andra sura miner.

Så bron är inte dimensionerad för den trafik som ska gå på den.

Ett annat exempel på feldimensionerade byggen i kommunen är vår järnvägsstation som byggdes 1984 och här skulle man kunna ta sig till metropoler som Nässjö, Falköping och... neh just de, det var ju bara dom. Detta har nu byggts ut för att rymma även busstrafik till Aneby, Lekeryd och Habo med ca 20 utgångar. I ärlighetens namn hade det nog räckt med en kiosk, en kur och fyra stolpar så hade man täkt behovet. 2030 förväntas Götalandsbanan dras genom stan och då får vi ytterligare en ståtlig stationsbyggnad som ska ta oss till metropoler som Stockholm, Malmö och Göteborg, undrar hur den kommer se ut.

Vi har en flygplats också av någon anledning, härifrån kan man åka till destinationer, är inte riktigt säker på vilka för de lägger ner och startar nya hela tiden för ingen tjänar pengar på dem. Jag vet att Ryan air flyger till Barcelona i alla fall och det är ju bra. Mitt tips till flygplatsen är att de borde satsa på lite frekventare, lojalare och resevana resenärer, typ flyttfåglar.

Ta gärna en titt på våra vräkiga byggnader men förvänta er inte att det finns så många som är i dom, vill ni se Jönköpingsbor så kom till bron mellan 7.30-8.30 eller 16.15-17.15, då står vi nämligen i parad på bron och lyssnar på radio.

Fredrik


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar