Leta överallt!

torsdag 18 juli 2013

En cool grej

Egentligen är det inte så coolt om jag ska vara ärlig men det kan vara kul att nämna i alla fall. Jag har legat på en strand idag och haft tråkigt, men jag läste i alla fall ur en bok som hette "Normalt? : från vansinnesdåd till vardagspsykoser", egentligen inget kul för en lekman men jag fann det bättre än att fraternisera mig med de övriga på stranden. Inget personligt men jag tycker denna verksamhet är så meningslös. Sen ska lite färg på kroppen avgöra hur bra Svensson man varit och hur mycket tid i solen man ägnat. Kom igen, jag är lärare, jag kan ägna 8 veckor i den svenska sommaren om jag hade lust men jag skiter verkligen i det.

Jag ska läsa lite mer i boken innan jag recenserar den men den är riktigt tankeväckande. Vad jag senare kom att tänka på var de bra pedagogiska exemplen som jag har stött på under mitt liv. Speciellt vill jag nämna att när min son började på dagiset "Lille Skutt" hade det en liten grej på morgonen och de kallade det utknuffningen. Alla barn på dagiset började sin dag med att knuffa ut sina föräldrar på gården så att föräldrarna kom till jobbet. De hade knappt några problem med gråtande o skrikande barn för de flesta tyckte det var kul att ge sina föräldrar en knuff ut på gården, fullständigt strålande i mina ögon.

Min son är min son som jag tycker väldigt mycket om, förutom vid matbordet men det är en annan  grej. När jag skulle lämna honom på Skutt för första gången så tog jag av honom kläderna, en pedagog kom fram till mig och förklarade detta med utknuffningen för mig på ett sätt som bara en pedagog kan göra. Sen sa hon till mig att vi ska låta sonen knuffa ut mig från dagiset. Jag tittade mig omkring och han hade försvunnit in bland de andra barnen och jag sa det till henne med ett leende att om hon kan hitta honom så får han gärna knuffa ut mig. :)

Jag är begåvad med ett barn som inte har behövt varken inskolning eller någon som helst back-up från mig vad det gäller att lita på andra människor. Men det är väl mest naturligt om man har en pappa som jag så verkar de flesta normala och de flesta människor verkar nog också som mer pålitliga än pappan. Kul är det i alla fall att ha ett barn som skiter i att främlingar kanske kan vara farliga.

Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar