Leta överallt!

tisdag 27 mars 2012

Ingen riktig viking va?

Var tog den svenska vikingen vägen? Han som högg sig igenom Europa, mördade och betedde sig. Nu ställer sig en viktigpetter upp och säger att den svenska vikingen minsann åkte österut och sysslade mest med handel medan vikingar från Norge och Danmark härjade på de brittiska öarna. jag pratar inte om det rent faktamässiga utan mer om idealet, kulten och normen att den svenska mannen är en tuffing som utstår väder och vind.

Jag såg två gymmade och tatuerade herrar med slingor i håret på en pizzeria idag dragandes på varsin barnvagn, vilket i sig kan vara sött i ungefär tre sekunder. De beställde varsin sallad och gick därifrån och då måste jag ställa mig frågan, vad sjutton vad det där om?

Jag menar inte att en svensk man ska kunna döda en björn med knogjärn, men att gymma på ett ställe som heter "friskis och svettis" och äta sallad på en pizzeria känns inte som ett val en riktig viking skulle göra. Jag tror inte heller en riktig viking skulle köra en säkerhetscykel till jobbet iförd trikåer och cykelhjälm ej heller skulle den riktiga vikingen välja att göra slingor i håret, lägga en foundation innan de går och lägger sig, dricka rosévin och äta såna där små  kex med franska ostar, och sen sångaren i Dead by April som gör så söta hjärtan med sina händer till publiken, de satte normen för vad som är tufft och hardcore. Fan vad jag känner mig gammal för jag förstår verkligen inte, ingenting faktiskt, var tog den svenska vikingen vägen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar