Leta överallt!

onsdag 28 mars 2012

Kunskapsbegreppet

Att våra barn behöver kunskap råder det inga som helst tvivel om, frågan är bara vilken kunskap de behöver och hur vi vuxna ser på kunskapsbegreppet. I engelska har de två olika ord för kunskap och det underlättar oerhört för dem och dessa ord är knowledge och know-how. Jag skulle vilja att vi i svenskan införde samma två ord men att hitta på nya ord bara för att vi vuxna ska förstå den värld som dagens unga lever i känns lite onödigt, då har vi inte löst problemet utan bara flyttat på det, det är mentaliteten hos oss vuxna som behöver/måste förändras. Jag är med i en grupp på fb som heter "Förändra skolsverige" och där diskuteras det livligt just nu kring varför skolan inte är bättre än den är och varför svenska skolan i princip blir sämre och sämre. Detta ser man i ett prov eller test som görs varje år som kallas PISA och där faller de svenska barnen som ett ton tegel genom rankinglistorna, speciellt inom de naturvetenskapliga ämnena är våra barn och unga speciellt dåliga och det känns lite paradoxalt eftersom det läggs ner massor med pengar och resurser på att främja dessa ämnen. Hade jag drivit ett företag och lagt ner så mycket på en enskild avdelning som det läggs ner på de naturvetenskapliga ämnena skulle jag kallat in mina förmän och givit dem det enkla uppdraget: "gör om, gör rätt", men det händer inte i skolans värld.

Jag kan se en stark brytpunkt i mitten av nittiotalet där internet kommer och världen blir mycket mindre, detta i kombination med ökat mobilanvändande har gjort världen mycket digital och där har vi inom skolan massor att ta igen. Vi fortsätter att skicka våra elever till biblioteket när de har uppslagsverk och alla världens böcker i sin telefon, vi fortsätter att ge dem prov om andra världskriget för att kontrollera deras kunskaper om just andra världskriget trots att de flesta förstår att vi egentligen bara testar elevens förmåga att läsa in och behandla fakta, och detta görs hela tiden inom de flesta ämnena och av de flesta av lärarna, vi lärare ser kunskap som ett substantiv, kunskap är en sak, nåt man kan ta på, nåt man kan mäta och det stämmer med engelskans knowledge.

Jag sitter inte inne med några revolutionerande svar eller pedagogiska frälsningar. Jag tror dock att livet hade blivit mycket enklare om vi bytt ordklass på kunskap till verb, kunskap är något man gör, man "kunskapar", eller som det engelska ordet know-how. Vi måste lära våra barn hur det kan hitta den kunskap de behöver, vi måste lära våra barn hur de ska förhålla sig till vissa saker och detta kan bara ske genom en dialog mellan barn och vuxen. Förändringen har kommit från teknologin, genom barnen och in i den svenska skolan som fortfarande "värnar om böckernas värde", "agerar som en motpol till den digitala världen" och kämpar frenetiskt för att behålla den gamla synen på kunskap där ett prov på andra världskriget ska vara avgörande för ett barns framtid. Detta ska ställas i perspektiv mot att sökordet world war 2 ger 686000 träffar på youtube.

Gör om, gör rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar