Leta överallt!

fredag 10 maj 2013

Jeff Bliss

Jag har under ett bra tag nu brottats med systemet som sådant att det finns en skillnad mellan skola och samhälle. Denna skillnad har blivit större allteftersom tiden har gått. Jag brukar ange 1995 som en brytpunkt där skola och samhälle snabbt började tappa mark mellan sig. Nu är det en avgrund som är svårt att överbygga om inte skolan ser vad den gör och ser vad den borde göra.

Hade jag levt för 10 000år sedan skulle jag ha satt min son vid lägerelden och lärt honom jaga kanin, ren älg osv. Jag hade också lärt honom vilka träd som är bäst för att komma undan björnen. Hans mor hade lärt honom kring vilka bär och växter som var ätbara. Jag hade i korthet lärt honom de färdigheter som varit nödvändiga för att han skulle klara av att leva i nuet, inte i framtiden för den vet man inte hur den ser ut.

Skolan har samma syfte, att lära barnen att överleva i nuet och kanske förbereda dem för en framtid. Skolan borde ställa sig frågan, vad behöver dagens barn kunna för att klara sig i livet. Men det handlar inte bara om att klara sig i livet utan skolan måste också sätta sig ner och fundera kring vilka förmågor och vilka kunskaper som är viktigast för ett barn idag och definitivt prioritera, vad är viktigast. Jag kan ta franska revolutionen som exempel. Jag kan motivera att den är viktig på massor av sätt. men mycket av den kunskap skolan ger barnen idag har de ju redan i sina telefoner så det är relativt meningslöst att ge dem denna.

Då är förmågan att hitta kunskapen i telefonen mycket mer värdefull än att läsa sig till den utifrån en trist SO-bok och ett antal frågor som läraren antagligen lagt ner massor av tid på att komma på.




Den här killen har fattat vad det handlar om, tyvärr så har inte hans lärare fattat något. Han heter Jeff Bliss och efter han tog ett sabbatsår från skolan insåg han snabbt att skolan var helt oduglig. Det får alla tycka, självklart. Men sättet han gör det på är helt otroligt och jag önskar av hela mitt hjärta att jag kunde haft minst två av honom i alla mina klasser, vilket gjort att jag själv skärpt till mig och gjort saker tillsammans med eleverna. Rektorn på skolan välkomnar hans reaktion men tyckte att han borde sagt sina åsikter i ett annat forum, hans lärare svarar inte på medias frågor.

Men det mest intressanta är kommentarerna som många har kring hans "beteeende" och de är egentligen uppdelade i två läger, det ena som står upp och applåderar. Medan det andra tycker att han gör totalt fel som ställer sig upp mot den utbildade läraren och protesterar mot hennes undermåliga undervisning. Jag tillhör det första. Fler såna här unga människor i skolan, och om ingen vill undervisa dom, skicka dom till mig.

Det är inte som på Platons tid att läraren besitter all kunskap i klassrummet utan elever kan lära elever och elever kan lära läraren massor. Vi vuxna inom skolan måste definitivt sätta oss ner och fundera kring vad vi vill uppnå med vår framtid, våra barn.

Jag tror nämligen om vi inte tidigt dödar barns skapandeglädje, kunskapstörst och kreativitet så kommer vi får en riktigt bra generation. Barnen har förstått att den stora del av "viktiga" kunskaper finns inte i skolan utan på youtube, flashback och wikipedia bla. Det är nämligen dit de går när de har ett problem att lösa.

MVH, Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar