Leta överallt!

måndag 27 maj 2013

Pedagogisk forskning

Jag har deltagit i en hel del sociala medier kring skolan i Sverige. Den trend som finns just nu är att man flippar klassrummet. I stort sätt innebär det att man ger läxan i förväg istället för att man ger den efter lektionen. Nu kommer säkert någon säga att det är inte så det fungerar men det är ju faktiskt så det funkar i praktiken. Eleven sitter hemma och tittar på en halvdålig video och tar med sig faktan till skolan. Idag är det flippade klassrummet något av en religion för vissa och en pedagogisk frälsning. Ledsen att behöva säga det men det finns inga pedagogiska frälsningar. Ungarna blir engagerade för detta är något nytt och det kommer en vardag i det också.

Minecraft är en annan "frälsning" som har fått fotfäste i svenska skolan, ungarna jobbar som sjutton i detta "spelet" och pedagogerna är lyriska över hur bra det fungerar. Men vad är det man egentligen gör? Man lägger dyrbar lektionstid för att ungarna ska bygga tex en vikingaby när man istället borde tänka på att flippa spelet. Man låter eleverna bygga på fritiden och pratar och gör uppgifter på skoltid. Man borde använda sig av storyline på lektionstid för att låta eleverna lära sig.

En tredje är att man spelifierar lärandet och det innebär i korthet att man tar mekanismer ifrån spelvärlden och låter eleverna samla poäng, badges och ha en leaderboard. Hur detta fungerar kan ni se i följande två videor.



och



Tanken är skitenkel, istället för att man som elev misslyckas med sitt mål att få ett A, får de istället jobba sig från ett F till högre betyg vilket leder till att de ser sin egen utveckling och strävar hela tiden för att bli bättre.

Blandar man dessa tre så får man en skola som ligger i tiden och en skola som ger eleverna en känsla av att duga och må bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar