Leta överallt!

lördag 11 maj 2013

Resurser

Vissa saker förstår jag inte vad det gäller inlärning, utlärning, resurser. kunskap osv. Utbildningssystemet är faktiskt pracis vad det heter, ett system.är i mina ögon något som man har satt i bruk pga att det fungerar och att man kan se ett mönster i det. Jag gillar det här med metaforer så det får bli några st. Om jag kommer på att jag kan vinna massor av pengar på att bara spela på 2or i tex stryktipset så blir inte min vinstchans större för att jag lämnar in fler kuponger och lägger ner mer pengar på att spela. Naturligtvis så blir vinsten större om jag vinner men det är mer sannolikt att jag kommer förlora pengar varje vecka.

Jag kan känna att den svenska skolan lämnar in fler och fler kuponger och hoppas att den ska dra in storkovan men det händer inte. Titta tex på matematiken, det är de ämne i skolan som det läggs ner mest pengar och resurser på och våra barn blir enligt de undersökningar som görs, sämre i ämnet. Hallå! Sämre? Om någon ber mig att måla ett hus så tar jag den pensel som gör jobbet snabbast och bäst, eller kanske inte bäst. jag gör i vilket fall en avvägning vilken pensel jag ska använda för att ansträngning och tid ska ligga i relation med resultatet.

Jag kommer inte gå till en affär som säljer dyra penslar som konstnärer använder, trots att jag vet att resultatet skulle bli så mycket bättre än om jag skulle välja en billig pensel från Jula. Jag använder naturligtvis en bred pensel som inte är allt för dyr för att den gör jobbet. Hade jag valt den dyra pensel, dyr konstnärsfärg hade huset blivit så fint, jag kan säga att resultatet skulle bli 100%. Men med den billigare penseln kanske bara resultatet blir 90% men jag är nöjd med det för det tog inte allt för mycket tid och jag behöver inte måla huset på tio år så det blir bra.

Ett av den svenska skolan största problem är just att tid verkar ofta vara en måttstock på hur bra resultatet blir. Ju mer tid man lägger ner på något desto bättre blir resultatet, i alla fall enligt många många lärare. Varför kan man inte i skolan ta den breda penseln och bara göra jobbet och hinna med så mycket mer än man gör idag. Jag tror inte att en ung människas liv står och faller på om ett prov tar en kvart att göra eller sex timmar, skulle ungarna missuppfatta en fråga är det väl bara att stryka den. Nu är jag ingen förespråkare för prov men jag vet att det är viktigt för många elever, föräldrar och lärare, så man har något att falla tillbaka på och en käpp inför betygsättning osv, trots att alla vet vad hans/hennes betyg ska vara. Proven blir en form av käpp som ger stöd för alla inblandade.

Tillbaka till min oförståelse av skolan och den bottnar nog i att när man gör något som blir fel eller konstigt, som exempelvis matematiken så gör man mer av det och skickar in mer prov, läxor och lärare istället för att titta på hur man kan förenkla jobbet, att göra det mer effektivt istället. Med andra ord när man kommer på att det kommer ta en evighet att måla huset med den smala, dyra penseln så kallar man in släkt och vänner, köper fler penslar och alla målar för allt vad dom är värda istället för att lägga 20 spänn på en pensel som gör jobbet.

En mer effektiv skola tack!

Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar